صبح
 
 

 

سخنان اموزنده از شیخ رجبعلی خیاط :

 

قاشق برای خوردن غذا خوب است و فنجان برای چای نوشیدن و…انسان هم تنها برای آدم شدن خوب است.

♦ قیمت تو به اندازه خواست توست،اگر خدا را بخواهی،قیمت تو بی نهایت است و اگر دنیا را بخواهی،قیمت تو همان است که خواسته ای.

♦ دین حق همین است که بالای منبرها گفته می شود،ولی دو چیز کم دارد:یکی اخلاص و دیگری،دوستی خدای متعال.

♦ هی نگو دلم اینطور می خواهد،ببین خدا چه می خواهد.

♦ خدا همه عالم را برای شما و شما را برای خودش آفریده است.ببینید که چه مقام و منزلتی برای شما آفریده است.

♦ قاشق برای خوردن غذا خوب است و فنجان برای چای نوشیدن و…انسان هم تنها برای آدم شدن خوب است.

♦ مقدسها همه کارشان خوب است فقط باید منیت خود را با خدا عوض کنند.

♦ اغلب مردم اظهار میدارند که ما امام زمان را از خودمان بیشتر دوست داری،حال که اینطور نیست زیرا اگر او را بیشتر از خود دوست داشته باشم،باید برای او کار کنیم،نه برای خود.

♦ اگر چشم برای خدا کند می شود(عین اللّه) و اگر گوش برای خدا کار کند می شود(اذن اللّه) و اگر دست برای خدا کار کند می شود(ید اللّه) تا می رسد به قلب انسان که جای خداست.

♦ همه خودهای انسان از خودپرستی است.تا خداپرست نشوی به جایی نمی رسی.

♦ فرهاد هر کلنگی که می زد به یاد شیرین و به عشق او بود.هر کاری انجام می دهی تا پایان کار،باید همین حال را داشته باشی.همه فکر و ذکرت باید خدا باشد،نه خود…

♦ از کلمه (ما) بگذرید،آن جا که در کارها کلمه(من) و (ما) حکومت می کند،شرک است.

♦ وقتی خدا را شناختی،هر چه می کنی باید خالصانه و عاشقانه باشد.حتی کمال خود را هم در نظر نگیر.نفس بسیار زیرک و پیچیده است و دست بردار نیست.به هر نحو شده میخواهد خود را وادار کند.

♦ در هر نفس کشیدن،امتحانی است.ببین با انگیزه رحمانی آغاز می شود یا با انگیزه شیطانی آمیخته می گر


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 21 فروردين 1392برچسب:, :: 14:12 :: توسط : غلامرضا باقدرت

 

دست های کوچکش

                به زور به شیشه های ماشین شاسی بلند حاجی می رسد،

                         التماس می کند : آقا... آقا "دعا " می خری؟

                        و حاجی بی اعتنا تسبیح دانه درشتش را می گرداند؛

                          و برای فرج آقا امام زمان "دعا " می کند!!...

 

 


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 22 اسفند 1391برچسب:, :: 12:56 :: توسط : غلامرضا باقدرت

 

یک ترکشِ کوچک؛ جلیقه، پیراهن، قرآن جیبی و سینه‌اش را سوراخ کرده بود، تا برسد به قلبش.

 

راست می‌گفت که هر چیزی توی این دنیا، وظیفه‌ای دارد برای خودش، حتی ترکش‌های سرگردان...!


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 26 بهمن 1391برچسب:, :: 12:50 :: توسط : غلامرضا باقدرت

 

سردار تو را به خدا  پوست مرغ ها را دور نريز؟!

 به همسايه ها گفته بود تو را به خدا پوست مرغ هايتان را دور نريزيد بدهيد به ما !!

مي گفت شب ها وقتي بچه هايش بهانه شام مي گيرند از روي ناچاري قابلمه را پر از آب ميكند و روي گاز ميگذارد تا بجوشد و بچه ها در روياي غذا به خواب بروند!

فقير بود اما صورتش را با سيلي سرخ نگه مي داشت، زن بيوه با هزار اميد مي امد جلوي خيريه مسجد مي‌ايستاد تا شايد با گرفتن اندك برنج هندي و پاكستاني صبح خود و كودكانش را شب كند.

اشتباه نكنيد ماجرا افسانه نيست عين واقعيت است، داستان مال 100 سال پيش نيست مال همين روزگاره روزگاري كه عده اي از گشنگي مي ميرند و عده اي ديگر از پر خوري ...

 چه نام آشنايي است علي (ع)!

راستی ازبچه های شيروان که در آتش سوختندچه خبر؟

میگویند مدرسه آنها گازکشی نشده بوده!من که باور نمیکنم مگر میشوددرگوشه ای میلیونها تومان صرف دکور و خرجهای بیهوده کرد و درگوشه ای دیگر بچه ها حتی بخاری هم نداشته باشند!!!

نمیدانم چراامیرالمومنین خرجهای بیهوده نمیکرد!

آنجاکه درخطبه 161نهج البلاغه میفرماید:"به خداسوگند که این زره خودرابسیاررفو کردم تابدانجاکه ازرفوگر آن شرمگین شدم زیرا کسی به من گفت :آیا آن رادور نمی اندازی!!؟"

راستي چرا امير المومنين  تيم فوتبال نداشت؟ فكر كنم مولا ضد فوتبال بوده!

راستي اگر امام زمان بيايد تكليف فوتبال چه مي شود؟

امام زمان بودجه پرسپوليس واستقلال  را مي‌دهد يا نه؟

روزگار چقدر زود مي گذرد، عجب دنياي كوچكی!!

ماجراي امروز سردار ديدن دارد، سردار ديروزحالا براي خودش مدیری شده، به راحتي بيت المال را به حلق عروسك   

                     هايش مي ريزد، راستي سردار پوست مرغ هاي خانه ات را چه مي كني؟!

اي كاش همان كراواتي ها در فوتبال مي ماندند، اي كاش اسپانسر فوتبال به جاي شركت هاي دولتي و... همان شركت اب‌جو سازي بود، ديگر ان وقت تكليفمان روشن بود سرمان را بالا مي گرفتيم و مي گفتيم، خب بيت المال كه نيست !

وبا لحن طلبكارانه‌اي مي گفتيم همين پول ها را خورده‌اند كه هر روز سر از يك پارتي شبانه در مي‌اورند. اما امروز سرهايمان بايد پايين باشد، راستي سردار با بودجه دولتي باشگاهت با ان BMW ها BENZ ها و Porsche چقدر پوست مرغ مي شود خريد ؟


متمم:  اين حديث را هم بخوانید بد نيست:امام حسین (ع) :

هر كس‌ كه‌ رضايت‌ الهی‌ را با غضب‌ مردم‌ بخرد، خداوند او را از مردم‌ بی ‌نياز سازد، و هر كس‌ رضايت‌ مردم‌ را با غضب‌ الهی‌ بخرد، خداوند او را نيازمند مردم‌ سازد.


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 24 بهمن 1391برچسب:, :: 13:57 :: توسط : غلامرضا باقدرت

 

روزی امام حسن مجتبی علیه السلام پس از شستشو، لباسهای نو و پاکیزه ای پوشید و عطر زد. در کمال عظمت و وقار از منزل خارج شد. به طوری که سیمای جذابش هر بیننده را به خود متوجه می ساخت، در حالی که گروهی از یاران و غلامان آن حضرت در اطرافش بودند. از کوچه های مدینه می گذشت، ناگاه با پیرمرد یهودی که فقر او را از پای در آورده و پوست به استخوانش چسبیده، تابش خورشید چهره اش را سوزانده بود. مشک آبی به دوش داشت و ناتوانی اجازه راه رفتن به اونمی داد، فقر و نیازمندی شربت مرگ را در گامش گوارا نموده بود، حالش هر بیننده را دگرگون می ساخت، حضرت را در آنجلال و جمال که دید گفت:
خواهش می کنم لحظه ای بایست و سخنم را بشنو! امام علیه السلام ایستاد. یهودی گفت یابن رسول الله انصاف بده! امام: در چه چیز؟ یهودی گفت جدت رسول خدا می فرمود: دنیا زندان مؤمن و بهشت کافر است. اکنون می بینم که دنیابرای شما که در ناز و نعمت به سر می بری، بهشت است و برای من که در عذاب و شکنجه زندگی می کنم، جهنم است. و حال آن که تو مؤمن و من کافر هستم...  

امام فرمود: ای پیرمرد! اگر پرده از مقابل چشمانت برداشته شود و ببینی خداوند در بهشت چه نعمتهایی برای من و برای همه مؤمنان آفریده، می فهمی که دنیا با این همه خوشی و آسایش برای من زندان است، و نیز اگر ببینی خداوند چه عذاب و شکنجه هایی برای تو و برای تمام کافران مهیّا کرده، تصدیق می کنی که دنیا با این همه فقر و پریشانی برایت بهشت وسیع است. پس این است معنای سخن پیامبر صلی الله علیه و آله که فرمود: دنیا زندان مؤمن و بهشت کافر است.


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 24 بهمن 1391برچسب:, :: 13:51 :: توسط : غلامرضا باقدرت

 

یااباصالح المهدی
 
وقتی تونیستی نه هست های ماچونان که بایدند، نه بایدها....
عمریست لبخندهای لاغرخودرادردل ذخیره    می کنم ....باشدبرای روزمبادا!
امادرصفحه ی تقویم روزی به نام روزمبادانیست....
آن روزهرچه باشدروزی شبیه امروز...روزی شبیه فردا،روزی شبیه یکی ازهمین روزهای ماست...
کسی چه میداند؟شایدامروزروزمباداباشد!
وقتی تونیستی نه هست های ماچونان که بایدند نه بایدها..
هرروز بی توروزمباداست.........
(قیصرامین پور)
 

ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 28 دی 1391برچسب:, :: 14:3 :: توسط : غلامرضا باقدرت

 

سدید الدین محمّد عوفی در جوامع الحکایات می نویسد: وقتی مردی بود خیاط در عفاف و صلاح و زنی داشت عفیفه، مستوره و با جمال و کمال و هرگز خیانتی از وی ظاهر نگشته بود. روزی زن نزد شوهر خود نشسته بود و زبان تطاول گشاده، به سبیل منّت یاد می کرد که: تو قدر عفاف من چه دانی و قیمت صلاح من چه شناسی، که من در صلاح، زبیده ی(1) وقت و رابعه ی(2) عهدم. مرد گفت: راست می گویی؛ اما عفاف تو به نتیجه ی عفاف من است. چون من در حضرت، آفریدگار راست باشم، او تو را در عصمت بدارد. زن خشمگین شد و گفت: هیچکس زن را نتواند داشت و اگر مرا وسیلت صلاح و عفّت نیستی(3)، هر چه خواستمی بکردمی. مرد گفت: تو را اجازت دادم به هر جا که خواهی برو و هر چه خواهی بکن.

زن، روز دیگر خود را بیاراست و چادر در سر کشید و از خانه برون شد و تا شب بیرون بود؛ اما هیچکس به وی التفات نکرد مگر یک مرد که چادر او را کشید و رفت. چون زن به خانه باز آمد. مرد گفت: همه روز گشتی و هیچکس به تو التفات نکرد مگر یک کس و او نیز رها کرد. زن گفت: تو از کجا دیدی؟ گفت: من در خانه ی خود بودم؛ اما من در عمر خود به هیچ زن نامحرم به چشم خیانت نگاه نکردم، مگر وقتی در کودکی که گوشه ی چادر زنی را گرفتم و در حال پشیمان شدم و رها کردم. دانستم اگر کسی قصد حرم من کند، بیش از این نباشد! زن در پای شوهر افتاد و گفت: مرا معلوم شد که عفاف من از عفاف تو است.

فایده ی این حکایت آن است که هر کس خواهد که نا محرمان در حرم او خیانت نکنند، گو نظر از حرم مسلمانان گسسته دار که حق تعالی به برکت عفّت تو، اهل حرم تو را در پرده ی عفّت نگاه دارد.


گفتم که: «مکن» گفت: « مکُن تا نکنند »                                              این یک سخنم چنان خوش آمد که مپرس


1- زبیده: زن هارون الرشید خلیفه عباسی. در سال 165 هجری قمری به ازدواج هارون درآمد. وی به سبب کارهای خیرش از مشاهیر زنان اسلام است.

2- وی کنیه اش امّ الخیر، از زنان عارف و زاهد بسیار معروف است که در قرن دوم هجری قمری به سال 135 درگذشت.

3- اگر در من صلاح و عفّت نبود.

ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 28 دی 1391برچسب:, :: 13:58 :: توسط : غلامرضا باقدرت

بعد از جنگ جمل به دستور حضرت علي(ع)، محمدبن ابي‌بكر پس از عزل «قيس بن سعد»، در سال 36 هجري، به جاي او به ولايت مصر منصوب شد. محمد وقتي در روز شانزدهم ماه رمضان وارد مصر شد در ميان مردم حاضر گشت و نامه‌ علي(ع) را براي آنان قرائت كرد. حضرت در آن نامه فرمودند:

 

«به نام خداوند بخشاینده مهربان؛ این عهدى (و دستورى) است که بنده خدا على، امیرالمومنین، براى محمد بن ابى بکر نوشته است، زمانى که او را کارگزار مصر کرد. او را به تقواى الهى و اطاعت از خدا در نهان و آشکار و ترس از او در پنهان و حضور فرمان داد. او را فرمان داد به نرمش با مسلمان و خشونت با تبهکار و عدل با اهل ذمه و انصاف با ستمدیده و سخت‌گیرى بر ستمکار و گذشت از مردم و احسان به آنها به مقدار توان و خداوند نیکوکاران را پاداش و بدکاران را عذاب مى کند.


با مردم فروتن باش، نرمخو و مهربان باش، گشاده‌رو و خندان باش. در نگاه‌‏هايت و در نيم نگاه و خيره شدن به مردم به تساوى رفتار كن تا بزرگان در ستمكارى تو طمع نكنند و ناتوان‏ها در عدالت تو مأيوس نگردند، زيرا خداوند از شما بندگان درباره اعمال كوچك و بزرگ، آشكار و پنهان خواهد پرسيد، اگر كيفر دهد شما استحقاق بيش از آن را داريد و اگر ببخشد از بزرگوارى اوست.


ما همه شكار مرگ هستيم


اى بندگان خدا! از مرگ و نزديك بودنش بترسيد و آمادگى‌هاى لازم را براى مرگ فراهم كنيد كه مرگ جريانى بزرگ و مشكلى سنگين به همراه خواهد آورد: يا خيرى كه پس از آن شرى وجود نخواهد داشت و يا شرى كه هرگز نيكى با آن نخواهد بود.


پس چه كسى از عمل‌كننده براى بهشت، به بهشت نزديك‏تر و چه كسى از عمل‌كننده براى آتش، به آتش نزديك‏تر است؟ شما همه شكار آماده مرگ مى‌باشيد، اگر توقّف كنيد شما را مى‌گيرد و اگر فرار كنيد به شما مى‏رسد.


اين فرد بيشتر از همه از خدا مي‌ترسد


مرگ از سايه شما به شما نزديك‏تر است، نشانه مرگ بر پيشانى شما زده شد، دنيا پشت سر شما در حال درهم پيچيده شدن است، پس بترسيد از آتشى كه ژرفاى آن زياد و حرارتش شديد و عذابش نو به نو وارد مى‌شود، در جايگاهى كه رحمت در آن وجود ندارد و سخن كسى را نمى‌شنوند و ناراحتى‌ها در آن پايان ندارد.


اگر مى‌توانيد ترس از خدا را فراوان و خوش‌بينى خود را به خدا نيكو گردانيد، چنين كنيد، هر دو را جمع كنيد، زيرا خوش‌بينى بنده خدا به پروردگار بايد به اندازه ترسيدن او باشد و آن كس كه به خدا خوش‏بين‏تر است بايد بيشتر از ديگران از كيفر الهى بترسد.


خشم خدا در راضي نگه‌داشتن مردم


اى محمد بن ابى‌بكر! بدان كه من تو را سرپرست بزرگ‏ترين لشكرم يعنى لشكر مصر، قرار دادم. بر تو سزاوار است كه با خواسته‏هاى دل مخالفت كرده و از دين خود دفاع كنى، هر چند ساعتى از عمر تو باقى نمانده باشد.


خدا را در راضى نگه‌داشتن مردم به خشم نياور، زيرا خشنودى خدا جايگزين هر چيزى بوده امّا هيچ چيز جايگزين خشنودى خدا نمى‏شود. نماز را در وقت خودش به جاى آر، نه اينكه در بيكارى زودتر از وقتش بخوانى و به هنگام درگيرى و كار آن را تأخير بيندازى و بدان كه تمام كردار خوبت در گرو نماز است.

 


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 4 دی 1391برچسب:, :: 10:50 :: توسط : غلامرضا باقدرت

 

صلحامام حسن(ع) و علل آن
 
                                                                سيد هاشم رسولىمحلاتى
با توضيحى كه ذيلا خواهد آمد و باتوجه بدانچه گفته شد، براى امام حسن(ع)راهى جز پذيرفتن صلح و كناره‏گيرى ازحكومت‏باقى نماند، و به همين جهت‏با شرايطى كه در ذيل خواهيد خواند، امامحسن(ع)پيشنهاد صلح را پذيرفت، و براى مدتى محدود حكومت را به معاويه واگذار فرمود.
با دقت در مواد صلحنامه براى هرخواننده بخوبى روشن مى‏شود كه امام(ع)در اين قرارداد هيچ گونه امتيازى به معاويهنداد...و حكومت او را به عنوان خلافت و زمامدارى بر مسلمانان به رسميت نشناخته...،بلكه خلافت را حق مسلم خود دانسته، و بطلان ادعاى معاويه را در اين باره به اثباترسانده...
متن قرارداد و مواد صلحنامه
مخفى نماند كه روايت كاملى كه شاملتمامى مواد قرارداد و صلحنامه باشد ظاهرا به دست نيامده، و آنچه نقل شده و به طورپراكنده ومختلف در كتابها و روايات آمده، جمعا از پنج‏يا شش ماده تجاوز نمى‏كند...وبلكه در پاره‏اى از روايات مانند روايت طبرى آمده كه معاويه كاغذ سفيدى را مهر وامضا كرد و براى امام(ع)فرستاد و نوشت هر چه مى‏خواهى در آن بنويس كه مورد قبول منقرار خواهد گرفت (1) ...
اما در روايات ديگر به طور پراكندهموادى از قرارداد و صلحنامه ذكر شده كه از آن جمله است:
1.حكومت‏به معاويه واگذار مى‏شود بدينشرط كه به كتاب خدا و سنت پيغمبر (2) ص)و سيره خلفاى شايسته عملكند. (3)
2.پس از معاويه حكومت متعلق به حسناست (4) و اگر براى او حادثه‏اى پيش آمد، متعلق به حسين (5) .و معاويه حق ندارد كسى را به جانشينى خود انتخاب كند.
3.معاويه بايد ناسزا به امير المؤمنينو لعنت‏بر او را در نمازها ترك كند (6) و على را جز به نيكى يادننمايد. (7) .مردم در هر گوشه از زمينهاى خدا-شام يا عراق يا يمن و ياحجاز-بايد در امن و امان باشند و سياه‏پوست و سرخ‏پوست از امنيت‏برخوردار باشند، ومعاويه بايد لغزشهاى آنان را ناديده بگيرد و هيچ كس را بر خطاهاى گذشته‏اش مؤاخذهنكند، و مردم عراق را به كينه‏هاى گذشته نگيرد (8) .اصحاب على در هرنقطه‏اى كه هستند در امن و امان باشند، و كسى از شيعيان على مورد آزار واقع نشوند،و ياران على بر جان و مال و ناموس و فرزندانشان بيمناك نباشند، و كسى ايشان راتعقيب نكند و صدمه‏اى بر آنان وارد نسازد و حق هر حقدارى بدو برسد و هر آنچه در دستاصحاب على است از آنان بازگرفته نشود. (9) به قصد جان حسن بن على وبرادرش حسين و هيچ يك از اهل بيت رسول خدا(ص)توطئه‏اى در نهان و آشكار نشود، و درهيچ يك از سرزمينهاى اسلام، ارعاب و تهديدى نسبت‏به آنان انجام نگيرد. (10)
5.معاويه نه حق دارد خود را اميرالمؤمنين بنامد، و نه اينكه شهادتى نزد حسن بن على اقامه كند... (11) دراينجا ماده ديگرى نيز در برخى از روايات ذكر شده به اين مضمون: بيت المال كوفه كهموجودى آن پنج ميليون درهم است مستثنى است و تسليم حكومت نمى‏شود، و معاويه بايد هرسال دو ميليون درهم براى حسن بفرستد، و بنى هاشم را از بخششها و هديه‏ها بر بنىاميه امتياز دهد، و يك ميليون درهم در ميان بازماندگان شهدايى كه در ركاب اميرالمؤمنين در جنگهاى جمل و صفين كشته شده‏اند، تقسيم كند، و اينها همه بايد از محلخراج دارابجرد (12) تاديه شود. (13)
اما برخى از نويسندگان در صحت آنترديد كرده و آن را ساخته و پرداخته دست امويان و عباسيان دانسته‏اند كه پيوسته درصدد ضربه‏زدن به مقام و شخصيت‏خاندان رسول خدا(ص)و بخصوص امام حسن(ع)بودند كهفرزندانش پيوسته در برابر عباسيان قيام مى‏كردند و مزاحم حكومت آنان بودند، و وجودچنين ماده‏اى را در قرارداد صلح مخالف شان و مقام امام حسن(ع)مى‏دانند (14) ، و الله اعلم.به هر صورت از ابن قتيبه نقل شده است كه در پايان قرارداد، عبدالله بن عامر-فرستاده معاويه-قيود و شروط حسن(ع)را به همان صورتى كه آن حضرت بدوگفته بود براى معاويه نوشت و فرستاد، و معاويه همه آنها را به خط خود در ورقه‏اىنوشت و مهر كرد، و پيمانهاى مؤكد و سوگندهاى شديد بر آن افزود، و همه سران شام رابر آن گواه گرفت، و آن را براى نماينده خودعبد الله فرستاد و او آن را بهحسن(ع)تسليم كرد. (15)
ديگر مورخان، جمله‏اى را كه معاويه درپايان قرارداد نوشته و با خدا بر وفاى بدان، عهد و ميثاق بسته، چنين آورده‏اند: «بهعهد و ميثاق خدايى و به هر آنچه خداوند مردم را بر وفاى بدان مجبور ساخته، در ذمهمعاوية بن ابى سفيان است كه به مواد اين قرارداد عمل كند». (16)
و اين قرارداد بنا بر صحيحترينروايات، در نيمه جمادى الاولى سال 41 هجرى به امضا رسيد. (17)
روايات ديگرى از امام حسن(ع)درانگيزه صلح
1.شيخ صدوق(ره)در كتاب علل الشرايع بهسند خود از ابى سعيد عقيصا روايت كرده كه وقتى به نزد امام حسن(ع)رفت و به آن حضرتعرض كرد: اى فرزند رسول خدا چرا با اينكه مى‏دانستى حق با شماست‏با معاويه گمراه وستمگر صلح كردى؟
امام(ع)در پاسخ فرمود: «يا ابا سعيدالست‏حجة الله تعالى ذكره على خلقه، و اماما عليهم بعد ابي عليه السلام؟قلت: بلى!
قال: الست الذى قال رسول الله(ص)لي ولاخى: الحسن و الحسين امامان قاما او قعدا؟ قلت: بلى!
قال: فانا اذن امام لو قمت و انا اماماذا قعدت يا با سعيد علة مصالحتي لمعاوية علة مصالحة رسول الله(ص)لبني ضمرة و بنياشجع، و لاهل مكة حين انصرف من الحديبية، اولئك كفار بالتنزيل و معاوية و اصحابهكفار بالتاويل، يا با سعيد اذا كنت اماما من قبل الله تعالى ذكره لم يجب ان يسفهرايي فيما اتيته من مهادنة او محاربة، و ان كان وجه الحكمة فيما اتيته ملتبسا.
الا ترى الخضر(ع)لما خرق السفينة وقتل الغلام و اقام الجدار سخط موسى(ع)فعله، لاشتباه وجه الحكمة عليه حتى اخبرهفرضي، هكذا انا سخطتم علي بجهلكم بوجه الحكمة فيه، و لولا ما اتيت لما ترك منشيعتنا على وجه الارض احد الا قتل‏» (18)
(اى ابا سعيد آيا من حجت‏خداى تعالىبر خلق او و امام و رهبر آنها پس از پدرم(ع) نيستم!گفتم: چرا!
فرمود: آيا من نيستم كه رسولخدا(ص)درباره من و برادرم حسين فرمود: «حسن و حسين(ع)هر دو امام هستند، چه قيامكنند و چه قعود؟گفتم: چرا!
فرمود: پس من اكنون امام و رهبرم چهقيام كنم و چه نكنم.اى ابا سعيد علت مصالحه من با معاويه همان علت مصالحه‏اى است كهرسول خدا(ص)با بنى ضمرة و بنى اشجع و مردم مكه در بازگشت از حديبية كرد، آنان كافربودند به تنزيل(و ظاهر صريح آيات) قرآن، و معاويه و اصحاب او كافرند به تاويل(وباطن آيات)قرآن، اى ابا سعيد وقتى من از جانب خداى تعالى امام هستم نمى‏توان مرا دركارى كه كرده‏ام چه صلح‏و چه جنگ تخطئه كرد، اگر چه سر كارى كه كرده‏ام براى ديگرانروشن و آشكار نباشد.
آيا خضر را نديدى كه وقتى آن كشتى راسوراخ كرد، و آن پسر را كشت، و آن ديوار را بر پا داشت، كار او مورد اعتراضموسى(ع)قرار گرفت چون سر آن را نمى‏دانست، تا وقتى كه علت را به او گفت راضى گشت، وهمين گونه است كار من كه شما به خاطر اينكه سر كار ما را نمى‏دانيد مرا هدف اعتراضقرار داده‏ايد، در صورتى كه اگر اين كار را نمى‏كردم احدى از شيعيان ما بر روى زمينباقى نمى‏ماند، و همه را مى‏كشتند.)
و نظير همين علت در روايت ديگرى نيزكه طبرسى(ره)در احتجاج (19) از آن حضرت نقل كرده، آمده است.
2.زيد بن وهب جهنى گويد: هنگامى كهامام حسن را خنجر زدند و در مدائن بسترى و دردمند بود، به نزد آن حضرت رفته و گفتم: چه تصميمى دارى كه مردم متحير و سرگردان‏اند؟حضرت در پاسخ من چنين فرمود:
«ارى و الله معاوية خيرا لي منهؤلاء.يزعمون انهم لي شيعة ابتغوا قتلي و انتهبوا ثقلي، و اخذوا مالي، و الله لانآخذ من معاوية عهدا احقن به دمي و آمن به في اهلي خير من ان يقتلوني فتضيع اهل بيتيو اهلي، و الله لو قاتلت معاوية لاخذوا بعنقي حتى يدفعوني اليه سلما.
فو الله لان اسالمه و انا عزيز خير منان يقتلني و انا اسيره او يمن علي فتكون سبة على بني هاشم الى آخر الدهر، و معاويةلا يزال يمن بها و عقبه على الحي منا و الميت...» (20)
(من به خدا معاويه را براى خودم بهتراز اينان مى‏دانم كه خيال مى‏كنندشيعه من هستند و نقشه قتل مرا مى‏كشند، و اثاثيهمرا غارت كرده و مالم را مى‏برند، به خدا سوگند اگر من از معاويه پيمانى بگيرم كهخونم را حفظ كنم و در ميان خاندانم در امان باشم، بهتر است از اينكه اينان مرابكشند و خانواده و خاندانم تباه گردند، به خدا سوگند اگر با معاويه بجنگم هماينان(كه ادعاى شيعه‏گرى مرا مى‏كنند)گردنم را گرفته و تسليم معاويه‏ام خواهند كرد.
به خدا سوگند اگر من با او مسالمت كنمدر حالى كه عزيز و محترم هستم، بهتر است كه مرا بكشد در حالى كه اسير او باشم و يابر من منت نهاده(و آزادم كند)و تا روز قيامت ننگى براى بنى هاشم باشد، و پيوستهمعاويه و دودمانش بر زنده و مرده ما نت‏بگذارند.)
3.سليم بن قيس هلالى روايت كرده كهچون معاويه به كوفه آمد، امام حسن(ع)در حضور او برخاسته و بر فراز منبر رفت، و پساز حمد و ثناى الهى فرمود:
«ايها الناس ان معاوية زعم انى رايتهللخلافة اهلا، و لم ار نفسى لها اهلا، و كذب معاوية انا اولى الناس بالناس فى كتابالله و على لسان نبى الله، فاقسم بالله لو ان الناس بايعونى و اطاعونى و نصرونىلاعطتهم السماء قطرها، و الارض بركتها، و لما طمعت فيها يا معاوية، و قد قال رسولالله(ص): ما ولت امة امرها رجلا قط و فيهم من هو اعلم منه الا لم يزل امرهم يذهبسفالا، حتى يرجعوا الى ملة عبدة العجل. ..» (21)
(اى مردم معاويه چنين پنداشته كه مناو را شايسته خلافت مى‏دانم و خود را شايسته نمى‏دانم، ولى معاويه دروغ پنداشته، مناز هر كس نسبت‏به مردم و رهبرى آنها شايسته‏ترم هم در كتاب خدا و هم از زبان پيغمبرخدا، سوگند به خدا مى‏خورم كه اگر مردم با من بيعت مى‏كردند و فرمانبرداريم كرده وياريم مى‏نمودند، آسمان باران خود را به ايشان مى‏داد، و زمين‏بركت‏خود را، و تو اىمعاويه هيچ گاه در حكومت طمع نمى‏كردى، در صورتى كه پيغمبر خدا(ص)فرمود: هيچ گاهمردى-با اينكه داناتر از او در ميان مردم باشد-سرپرستى ملتى را به عهده نمى‏گيرد جزآنكه كار آنها رو به پستى گرايد تا آنجا كه به آيين گوساله‏پرستى باز گردند.)
4.علامه قندوزى از علماى اهل سنت دركتاب ينابيع المودة از آن حضرت روايت كرده كه درباره علت صلح با معاويه سخنرانىكرده، چنين فرمود:
«ايها الناس قد علمتم ان الله جل ذكرهو عز اسمه هداكم بجدى و انقذ كم من الضلالة، و خلصكم من الجهالة، و اعزكم به بعدالذلة، و كثركم به بعد القلة، و ان معاوية نازعنى حقا هولى دونه، فنظرت لصلاح الامةو قطع الفتنة و قد كنتم بايعتمونى على ان تسالموا من سالمنى و تحاربوا من حاربنى،فرايت ان اسالم معاوية و اضع الحرب بينى و بينه، و قد صالحته و رايت ان حقن الدماءخير من سفكها و لم ارد بذلك الا صلاحكم و بقائكم‏«و ان ادري لعله فتنة لكم و متاعالى حين‏» (22)
(اى مردم بخوبى دانسته‏ايد كه خداىبزرگ شما را به وسيله جد من(ص)هدايت فرمود، و از گمراهى نجات داد، و از نادانى وجهالت رهانيد، و پس از خوارى عزيزتان كرد و بعد از قلت و كمى عددتان بسيار كرد، وهمانا معاويه درباره حقى كه مخصوص به من ست‏با من به منازعه برخاسته و من صلاح امتو قطع فتنه را در نظر گرفتم و شما هم با من بيعت كرديد تا با هر كس كه من مسالمتكردم مسالمت كنيد، و با هر كس جنگيدم بجنگيد، و من چنان ديدم كه با معاويه بهمسالمت رفتار كنم و آتش بس برقرار سازم و با او مصالحه كنم، و چنان ديدم كه جلوگيرىاز خونريزى بهتر است، و منظورى از اين كار جز خيرخواهى و بقاى شما ندارم‏«و اگر چهمن مى‏دانم شايد براى شما آزمايش و بهره‏اى است تا مدتى معين‏».)
و نظير همين علت در روايات ديگرى نيزكه از آن حضرت نقل شده آمده است مانند روايت مرحوم اربلى در كشف الغمة كه به سندخود از جبير بن نضير از پدرش از امام حسن(ع)روايت كرده كه فرمود:
«كانت جماجم العرب بيدى، يسالمون منسالمت، و يحاربون من حاربت فتركتها ابتغاء وجه الله، و حقن دماء المسلمين‏» (23)
(براستى كه جمجمه‏هاى عرب به دست منبود كه صلح كنند با هر كس كه من صلح مى‏كردم و مى‏جنگيدند با هر كس كه منمى‏جنگيدم، ولى من به خاطر رضاى خدا و حفظ خون مسلمانان آن را رها كردم.)
5.و در روايتى كه از سيد مرتضى(ره)نقلشده آمده است كه پس ازماجراى صلح، حجر بن عدى به نزد آن حضرت آمده و به آن حضرتاعتراض كرده گفت: «سودت وجوه المؤمنين‏»؟(روى مؤمنان را سياه كردى؟)
امام(ع)در پاسخش فرمود: «ما كل احديحب ما تحب و لا رايه كرايك، و انما فعلت ما فعلت ابقاءا عليكم‏»(اين طور نيست كههمه افراد چيزى را كه تو مى‏خواهى بخواهند و يا مثل تو فكر كنند، و من كارى را كهانجام دادم جز به خاطر حفظ جان و ابقاى شما نبود.)
و به دنبال آن اين حديث را نيز روايتكرده كه پس از ماجراى صلح، شيعيان آن حضرت به عنوان اعتراض و تاسف به نزد آن حضرتآمده و سخنانى اظهار كردند، و از آن جمله سليمان بن صرد خزاعى بود كه در اين خصوصچنين گفت:
«ما ينقضي تعجبنا من بيعتك معاوية، ومعك اربعون الف مقاتل من اهل الكوفة، كلهم ياخذ العطاء، و هم على ابواب منازلهم، ومعهم مثلهم من ابنائهم و اتباعهم، سوى شيعتك من اهل البصرة و الحجاز.
ثم لم تاخذ لنفسك ثقة في العقد، و لاحظا من العطية، فلو كنت اذ فعلت ما فعلت اشهدت على معاوية وجوه اهل المشرق والمغرب، و كتبت عليه كتابا بان الامر لك بعده، كان الامر علينا ايسر، و لكنه اعطاكشيئا بينك و بينه لم يف به، ثم لم يلبث ان قال على رؤس الاشهاد: «انيكنت‏شرطت‏شروطا و وعدت عداة ارادة لاطفاء نار الحرب، و مداراة لقطع الفتنة، فلما انجمع الله لنا الكلم و الالفة فان ذلك تحت قدمي‏»و الله ما عنى بذلك غيرك، و ما ارادالا ما كان بينك و بينه، و قد نقض!؟
فاذا شئت فاعد الحرب خدعة، و ائذن ليفي تقدمك الى الكوفة، فاخرج عنها عاملهو اظهر خلعه، و تنبذ اليه على سواء، ان اللهلا يحب الخائنين، و تكلم الباقون بمثل كلام سليمان‏»!
(هيچ گاه تعجب ما از اينكه با معاويهمصالحه كردى از بين نمى‏رود، با اينكه چهل هزار جنگجو از مردم كوفه با تو بودند كههمگى حقوق بگيربيت المال هستند، و به همين مقدار فرزندان و همراهانشان بودند، صرفنظر از شيعيان شما از مردم بصره و حجاز.
از اين گذشته شما براى خود تعهدى ازوى در قرارداد نگرفتى و بهره‏اى از عطا و مستمرى قرار ندادى، و اگر اين كار رامى‏خواستى انجام دهى خوب بود بزرگان شرق و غرب(كوفه و شام)را بر معاويه گواهىمى‏گرفتى و نامه‏اى در اين باره مى‏نوشتى كه حكومت پس از او مخصوص شما باشد تا كاربر ما آسانتر باشد، ولى تو با او تعهدى كرده‏اى كه بدان وفا نخواهد كرد، و علنا دربرابر همه مردم گفت: من شرطهايى كرده‏ام و وعده‏هايى دادم كه منظورم خاموش كردن آتشجنگ و قطع فتنه بود و اكنون كه كار بر وفق مراد ما گرديد، همه آن شرطها زير پاى مناست، و منظورش از آن شرطها به خدا سوگند همانهايى است كه با تو كرده و بدين ترتيبپيمان خود را شكسته.
پس اگر بخواهى مى‏توانى جنگ را بى‏خبرو ناگهانى دوباره شروع كنى، و اجازه بده من پيشاپيش شما به كوفه رفته و فرماندارمعاويه را از آنجا بيرون كرده و خلع كنم. ..!؟
شيعيان ديگر آن حضرت نيز همگى سخنانسليمان را تاييد كردند!)
امام(ع)در پاسخ او اظهار داشت:
«انتم شيعتنا و اهل مودتنا فلوكنت‏بالحزم فى امر الدنيا اعمل، و لسلطانها اركض و انصب، ما كان معاوية باباس منىباسا، و لا اشد شكيمة و لا امضى عزيمة و لكنى ارى غير ما رايتم، و ما اردت بما فعلتالا حقن الدماء فارضوا بقضاء الله، و سلموا لامره، و الزموا بيوتكم و امسكوا» (24)
(شما شيعيان ما و اهل مودت وعلاقه‏مند به ما هستيد، و اگر من براى دنيا كار مى‏كردم و در سلطه‏جويى و رياستدنيا بيشتر كوشش و تلاش داشتم هيچ گاه معاويه از من نيرومندتر و نستوه‏تر و مصمم‏ترنبود، ولى من‏چيز ديگرى جز آنچه شما مى‏بينيد مى‏بينم، و در آنچه انجام دادم نظرىجز جلوگيرى از خونريزى نداشتم، پس به قضاى الهى راضى باشيد، و در برابر فرمان اوتسليم و فرمانبردار، و ملازم خانه‏هاى خود باشيد، و خويشتندارى كنيد.)
يك بررسى اجمالى در سخنان امام(ع)بهمنظور اطلاع از علل واگذارى حكوم
ت
همان‏گونه كه قبلا گفتيم، درباره عللو انگيزه‏هاى صلح امام(ع)با معاويه و كناره‏گيرى از حكومت‏سخن بسيار گفته‏اند وكتابهاى متعددى نوشته و تاليف كرده‏اند، و به نظر نگارنده همه قلمفرسايى‏ها وتاليفات-در عين اينكه بسيار ارزنده و محققانه است-از سخنان خود امام حسن(ع)و ياامامان ديگر در رواياتى كه از ايشان نقل شده ريشه گرفته، و خود آن بزرگواران علل وانگيزه‏هاى آن را به اجمال و تفصيل در سخنان خود بيان فرموده‏اند كه ما به همينمنظور بيشتر اين روايات را براى شما نقل كرديم، و اكنون به بررسى آنها مى‏پردازيم.
وظيفه الهى
در قسمتى از اين روايات به طور سربستهو اجمال، علت اين كار امام(ع)را وظيفه الهى آن حضرت كه از طرف خداى متعال به انجامآن مامور شده بود ذكر كرده‏اند، و ما را از كاوش بيشتر در اين باره بازداشته‏اند، واين مطلب نيز با تعبيرهاى گوناگونى بيان شده كه از آن جمله است روايت ابى سعيدعقيصا كه در صفحات قبل با ترجمه‏اش ذكر شد. (25)
البته در ذيل آن حديث‏يك اشاره اجمالىنيز به حكمت اين كار شده، كه همان سخن امام(ع)است كه فرمود: «و لولا ما اتيت لماترك من شيعتنا على وجه الارض احد الا قتل‏»!
(اگر من اين كار را نمى‏كردم، احدى ازشيعيان ما در روى زمين باقى نمى‏ماند و همگى كشته مى‏شدند...)
و اين سخن اگر چه احتياج به شرح وتوضيح دارد-چنانكه در صفحات آينده انشاء الله تعالى توضيح خواهيم داد-ولى همين يكجمله كوتاه، علت و حكمت كار را به صورت اجمال و اشاره بيان كرده است.
و روايت زير را نيز كه در باب‏«انالائمة(ع)لم يفعلوا شيئا الا بعهد من الله عز و جل و امر منه لا يتجاوزونه‏»در كتابشريف اصول كافى وارد شده، مى‏توان از همين روايات دانست كه مرحوم كلينى به سند خوداز معاذ بن كثير از امام صادق(ع) روايت كرده كه فرمود:
«ان الوصية نزلت من السماء على محمدكتابا، لم ينزل على محمد(ص)كتاب مختوم الا الوصية فقال جبرئيل(ع): يا محمد هذهوصيتك في امتك عند اهل بيتك، فقال رسول الله(ص) اي اهل بيتي يا جبرئيل؟قال: نجيبالله منهم و ذريته، ليرثك علم النبوة كما ورثه ابراهيم(ع)و ميراثه لعلى(ع)و ذريتكمن صلبه و كان عليها خواتيم، قال ففتح علي(ع) الخاتم الاول و مضى لما فيها ثم فتحالحسن(ع)الخاتم الثاني و مضى لما امر به فيها، فلما توفى الحسن و مضى فتحالحسين(ع)الخاتم الثالث فوجد فيها ان قاتل فاقتل و تقتل و اخرج باقوام للشهادة لاشهادة لهم الا معك، قال: ففعل(ع)، فلما مضى دفعها الى علي بن الحسين(ع)قبل ذلك،ففتح الخاتم الرابع فوجد فيها ان اصمت...»
(براستى كه وصيت‏به صورت كتابى ازآسمان بر محمد(ص)نازل گرديد، و نامه مهر شده‏اى جز وصيت‏بر آن حضرت نازل نشد، وجبرئيل عرض كرد: اى محمد اين است وصيت تو در امتت كه نزد خاندان تو خواهد بود.رسولخدا(ص)فرمود: اى جبرئيل كدام خاندانم؟عرض كرد: برگزيدگان خدا از آنها ودودمانشان.تا علم نبوت را از تو ارث برند همان گونه كه ابراهيم به ارث نهاد، و اينميراث از على و فرزندان صلبى اوست.براستى وصيت را مهرهايى بود، پس على(ع)مهر اول راگشود و هر چه در آن بود بر طبق آن عمل كرد، سپس حسن(ع)مهر دوم را گشود و هر چه درآن بود بدان عمل كرد، و چون حسن(ع)از دنيا رفت، حسين(ع)مهر سوم را گشود و ديد در آندستور خروج و كشتن و كشته شدن بود و نوشته بود كه مردمى را براى شهادت با خود ببركه جز به همراه تو شهادتى براى آنها نيست و آن حضرت اين كار را كرد، و چون او ازدنيا رفت آن وصيت را قبل از شهادت به على بن الحسين(ع)داد، و او مهر چهارم را گشودو در آن ديد كه نوشته است‏سكوت كن...)
و نظير اين روايت، روايات ديگرى نيزدر همان باب از امام صادق(ع)نقل شده است.
و شايد بتوان اين روايت مشهور را نيزكه قبلا در بخش نخست ذكر كرديم از همين دسته به حساب آورد كه رسول خدا درباره امامحسن(ع)فرمود:
«ان ابنى هذا سيد و سيصلح الله علىيديه بين فئتين عظيمتين‏» (26)
و به نظر مى‏رسد كه دانشمندان و علماىبزرگوار ما نيز مانند مرحوم سيد مرتضى و سيد بن طاووس كه مسئله عصمت امام(ع)را دراينجا عنوان كرده‏اند همين باشد كه گفته‏اند:
«قد ثبت انه الامام المعصوم المؤيدالموفق بالحجج الظاهرة و الادلة القاهرة، فلا بد من التسليم لجميع افعاله و حملهاعلى الصحة، و ان كان فيها ما لا يعرف وجهه على التفصيل، او كان له ظاهر ربما نفرتالنفس عنه‏» (27)
(اين مطلب ثابت است كه آن حضرت اماممعصوم بوده و به حجتهاى ظاهرى و دليلهاى محكم موفق و مؤيد بوده، و بناچار ديگرانبايد در برابر همه كارهائى كه انجام داده تسليم باشند و آنها را حمل بر صحت كنند،اگر چه در آنها كارهائى ديده شود كه دليل تفصيلى آن معلوم نباشد يا در ظاهر موردتنفر نفوس قرار گيرد.)
و خلاصه اين جواب آن است كه امامحسن(ع)امام معصوم و مفترض الطاعة بود، مانند امامان معصوم ديگر كه هر چه انجاممى‏دادند طبق دستور الهى و وظيفه تعيين شده از طرف خداى متعال بوده، و حكمت آنهاممكن است‏براى ما-و شايد گاهى براى خود آن بزرگواران نيز-مخفى و پنهان بوده...
چنانكه جد بزرگوارش در حديبيه بامشركين صلح كرد، و حكمت اين كار بخصوص در آن روز-يعنى در روز امضاى پيمان صلح درحديبيه-براى بسيارى از مردم و همراهان رسول خدا(ص)آشكار نبود، و به همين جهت‏بسيارىاز آنها از صلح رسول خدا(ص)در آن روز دلگير و ناراحت‏شدند، و حتى برخى زبان بهاعتراض گشوده و علنا مخالفت‏خود را با صلح حديبيه اظهار كردند، همان گونه كه درتاريخ ضبط شده...
و اين پنهان بودنحكمتهاى دستوراتالهى براى مردم-حتى براى پيمبران و امامان نيز-تازگى ندارد، و نمونه‏اش داستان موسىو خضر است كه چون خضر پيغمبر آن كشتى را سوراخ كرد، و آن كودك را به قتل رسانيد بهشرحى كه در قرآن كريم (28) و تاريخ نقل شده-مورد اعتراض پيغمبرىچون‏موساى كليم الله قرار گرفت...و اين به همان خاطر بود كه از حكمت و سر اينكارهااطلاع نداشت و بعدا كه مطلع گرديد قانع شد...
و درباره صلح امام حسن(ع)نيز بايدگفت: حكمت عمل آن امام معصوم و مظلوم براى بسيارى از مردم آن زمان و برخى از مردمانديگرى كه بعدها آمدند و با نظرى سطحى بدان نگريسته و يا تحت تاثير اغراض پليد وتبليغات مغرضانه و مسموم دشمنان اين خاندان قرار گرفته و حاضر نبودند با ديده واقعبينانه و بى‏طرفانه به حوادث گذشته اسلام نظر كنند پوشيده ماند، ولى جريانات بعدى وحوادثى كه به دنبال اين صلح به دست معاويه و دودمان ننگين او و خاندان كثيف اموى دراسلام به وقوع پيوست‏سر اين عمل قهرمانانه امام(ع)را آشكار ساخت، و بخوبى روشن ساختكه در آن مقطع تاريخى براى هر امامى كه با چهره سالوسانه معاويه مواجه مى‏شد، و دربرابر پيشنهاد صلح چنين حاكم قدرتمند و بظاهر مسلمانى قرار مى‏گرفت...-و شرايطديگرى كه در كار بود و در صفحات آينده شمه‏اى از آن را خواهيد خواند...-چاره‏اى جزكناره‏گيرى از حكومت و صلح با او، و نظاره كردن و خون دل خوردن نداشت...
پى‏نوشتها:
1.البته از معاويه و امثال او كهپايبند امضا و عهد و پيمان خود نبوده و نيستند اين گونه بذل و بخششها و حاتمبخشى‏ها تعجب ندارد، چنانكه پس از ورود به كوفه معلوم شد و با كمال وقاحت و بيشرمىمردم را مخاطب ساخته، گفت: من با شما جنگ نكردم كه نماز بخوانيد و روزه بگيريد،بلكه من مى‏خواستم به حكومت‏برسم و اكنون هر چه را كه قبلا تعهد كرده و امضاكرده‏ام زير پايم گذارده و به هيچ يك از آنها عمل نخواهم كرد.(شرح نهج البلاغه ابنابى الحديد، ج 4، ص 8)
2.فتح البارى(شرح صحيح بخارى)بنا برنقل ابن عقيل در النصايح الكافيه(ص 156، چاپ اول)و بحار الانوار، ج 10، ص 115.
3.تاريخ الخلفاء سيوطى(ص 194)، ابنكثير(ج 8، ص 41)، الاصابه(ج 2، صص 13-12)، ابن قتيبة(ص 150)، دائرة المعارف فريدوجدى، (ج 3، ص 443 دوم)و مدارك ديگر.
4.ابن المهنا، عمدة الطالب(ص 52).
5.مدائنى بنا بر نقل ابن ابى الحديددر نهج البلاغه(ج 4، ص 8)، بحار الانوار(ج 10، ص 115)و ابن صباغ، الفصول المهمة ومدارك ديگر.
6.اعيان الشيعه، (ج 4، ص 43).
7.ابو الفرج اصفهانى، مقاتلالطالبيين، (ص 26)و شرح نهج البلاغه(ج 4، ص 15)ديگر مورخان گفته‏اند: «حسن ازمعاويه خواست كه على را دشنام نگويد، معاويه اين را نپذيرفت، ولى قبول كرد كه وقتىحسن حاضر است و مى‏شنود به على دشنام داده نشود»ابن اثير مى‏گويد: «سپس به همين نيزوفا نكرد
8.مقاتل الطالبيين(ص 26)، شرح نهجالبلاغه(ج 4، ص 15)، البحار(ج 10، صص 101 و 115)، دينورى(ص 200)هر قسمتى با عينالفاظ از ماخذ مورد نظر گرفته شده است.
9.فقرات مربوط به امنيت اصحاب وشيعيان على(ع)را در كتابهاى: طبرى(ج 6، ص 97)، ابن اثير(ج 3، ص 166)، مقاتلالطالبيين(ص 26)، شرح النهج(ج 4، ص 15)، بحار(ج 10، ص 115)، علل الشرايع، و النصايحالكافية(ص 156)مى‏توان مطالعه كرد.
10.بحار الانوار(ج 10، ص 115)والنصايح الكافية(ص 156، ط.ل).
11.اين ماده نيز از علل الشرايعصدوق(ره)در بحار الانوار(ج 44، ص 2)نقل شد كه از اين شرط بخوبى معلوم مى‏شود كهامام(ع)با گنجاندن اين دو شرط به همگان اعلام كرده كه حكومت معاويه را به رسميتنشناخته و به عنوان خليفه رسول خدا(ص)او را نپذيرفته است...
12.در پاورقى ترجمه صلح الحسن آمده كهدارابجرد شهرى در فارس و نزديك به حدود اهواز است.و«جرد»يا«جراد»در فارس قديم وروسى جديد به معناى‏«شهر»است، بنابراين‏«دارابجرد»يعنى شهر داراب.
13.قسمت اول اين ماده در تاريخ طبرى(ج 4، ص 122)ذكر شده و قسمتهاى ديگر آن از تاريخ ابن كثير و علل صدوق و غيره روايت‏شدهاست.
14.يكى از نويسندگان معاصر در اينباره مى‏نويسد: «اين داستان را بدين صور

ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 3 دی 1391برچسب:, :: 10:38 :: توسط : غلامرضا باقدرت

آنها(غربيها) شرقيان راوادارميكنندكه اعتقاد يابندبه اينكه همه مزيت يك

شرقي دراين است كه ازفهم زبان خود روي برتابندوازاين بين احساس

غرور كندكه درزبان خودش نمي توانداظهار وجود بكند، وادعا نمايدكه آنچه

ازفرهنگ انساني مي تواندكسب كند در گرو دانستن يك زبان شكسته

بسته وگنگ غربي است.


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 20 آذر 1391برچسب:, :: 16:32 :: توسط : غلامرضا باقدرت
درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان صبح و آدرس sobh-e-barani.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 88
بازدید کل : 21631
تعداد مطالب : 35
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1